Przewozy Regionalne, właściciel marki PolRegio, otworzył oferty w przetargu na dzierżawę 20 nowych bądź głęboko zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne sześć pojazdów. Jedyną ofertę – zgodnie z przewidywaniami – złożyło konsorcjum firm Polski Tabor Szynowy i FPS Cegielski.
Przedmiotem zamówienia jest dzierżawa 14 pojazdów w okresie od grudnia 2017 r. do grudnia 2022 r. z podziałem na dwa zadania. Pierwsze zakłada dzierżawę sześciu pojazdów, a drugie ośmiu pojazdów z uwzględnieniem dwóch niewykluczających się opcji. Jedna z nich obejmuje możliwość wydzierżawienia kolejnych sześciu pojazdów, a druga opcja – wykupu do ośmiu sztuk dzierżawionych pojazdów w okresie od 1 października 2018 r. do 30 listopada 2019 r. Pojazdy, które chcą wydzierżawić Przewozy Regionalne, muszą być fabrycznie nowe albo zmodernizowane w ramach piątego poziomu utrzymania, z zastrzeżeniem, że od ostatniej naprawy czwartego poziomu utrzymania lub piątego poziomu utrzymania przebieg pojazdu wynosi nie więcej niż 100 tys. km.
Wczoraj (25 września) minął termin składania ofert. Wystartował tylko jeden podmiot – konsorcjum Polski Tabor Szynowy z Katowic i FPS Cegielski z Poznania. Pierwsze zadanie na sześć pojazdów firmy wyceniły na kwotę nieco ponad 57,5 mln zł brutto, przy budżecie zamawiającego wynoszącym 56 mln zł brutto. Wartość oferty na drugie zadanie w postaci ośmiu pojazdów z opcjami sięga kwoty 154 mln zł brutto, podczas gdy zamawiający przeznaczył na ten cel 155 mln zł brutto.
Rezultat przetargu nie dziwi. Niewiele firm, biorąc pod uwagę narzucone terminy, było w stanie złożyć ofertę. Jedynie Polski Tabor Szynowy, spółka wchodząca w skład kapitałowy Agencji Rozwoju Przemysłu, która jest większośicowym udziałowcem Przewozów Regionalnych, posiada 20 „wolnych” pojazdów EN57, które w części zostały już
głęboko zmodernizowane przez Cegielskiego. PolRegio
testuje teraz dwa użyczone Feniksy, a termin zakończenia ich próbnej eksploatacji zbiega się z terminem dzierżawy kolejnych ezt-ów.